Lezing: 'De Birma Spoorlijn'


Conflicten zijn van alle tijden. Ook nu nog zijn er overal ter wereld conflicten. Wij kunnen alleen maar leren van onze geschiedenis en moeten proberen te voorkomen in herhaling te vallen. De geschiedenis van de Birma-spoorlijn is eigenlijk te gruwelijk om te vertellen, maar het is meer dan waard om nu, 80 jaar na de bevrijding van Nederlands-Indië na de Japanse capitulatie, te delen.

In 1942 werd Zuidoost-Azië door Japan bezet. Japan verwierf de controle over dat gebied.

Een oud plan voor een spoorlijn tussen Birma en Thailand werd weer opgepakt: een bevoorradingslijn voor de verplaatsing van troepen en materieel naar het front in Birma, en uiteindelijk voor de invasie van India.

Eerst werden voornamelijk Aziatische arbeiders uit Birma, Java en Malakka ingezet. Door de verovering van Malakka, Singapore en Nederlands-Indië in 1942 kregen de Japanners bovendien de beschikking over een groot aantal krijgsgevangenen.

Conflicten zijn van alle tijden. Ook nu nog zijn er overal ter wereld conflicten. Wij kunnen alleen maar leren van onze geschiedenis en moeten proberen te voorkomen in herhaling te vallen. De geschiedenis van de Birma-spoorlijn is eigenlijk te gruwelijk om te vertellen, maar het is meer dan waard om nu, 80 jaar na de bevrijding van Nederlands-Indië na de Japanse capitulatie, te delen.

In 1942 werd Zuidoost-Azië door Japan bezet. Japan verwierf de controle over dat gebied.

Een oud plan voor een spoorlijn tussen Birma en Thailand werd weer opgepakt: een bevoorradingslijn voor de verplaatsing van troepen en materieel naar het front in Birma, en uiteindelijk voor de invasie van India.

Eerst werden voornamelijk Aziatische arbeiders uit Birma, Java en Malakka ingezet. Door de verovering van Malakka, Singapore en Nederlands-Indië in 1942 kregen de Japanners bovendien de beschikking over een groot aantal krijgsgevangenen.

Het Japanse plan was simpel: er moest een spoorweg worden gebouwd tussen Non Pladuk in Siam (Thailand) en Thanbuyuzayat in Birma (Myanmar). Die spoorlijn, 415 km lang, moest door de krijgsgevangenen worden aangelegd zodat Japanse troepen sneller naar het front konden worden verplaatst. De bouw startte op 16 september 1942 en duurde 16 maanden. Het waren maanden vol ontberingen.

Rick Franke, zelf van Indische voorouders, vertelt om 11:30 uur dit indringende verhaal.

Na afloop is er gelegenheid om na te praten en gedachten en herinneringen te delen. Bezoekers van het museum kunnen deze lezing gratis bijwonen.

Museum informatie | Openingstijden
Het museum is geopend op zaterdag van 10.30 tot 16.30 uur en op zondag van 12:00 tot 16:30 uur.
Toegangsprijzen
•    € 10,00 voor 18 jaar en ouder,
•    € 7,50 voor kinderen van 13 t/m 17 jaar
•    € 5,00 van 6 t/m 12 jaar.
•    Kinderen jonger dan 6 jaar, donateurs en veteranen hebben gratis toegang.

Adres: CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum '40-'45 (Fort bij Aalsmeer), Aalsmeerderdijk 460, 1436 BM te Aalsmeerderbrug bij Rijsenhout.

Dit evenement vindt plaats op de volgende locaties:

  • Fort bij Aalsmeer - Aalsmeerderdijk 460 1436 BM Aalsmeerderbrug

Meer informatie

Fort bij Aalsmeer
Aalsmeerderdijk 460
1436 BM Aalsmeerderbrug
Plan je route

Meer informatie

Prijzen

  • Volwassenen € 10,00
  • Kinderen € 7,50

Wanneer

  • Zaterdag 20 september 2025 10.30 - 16.30 uur

Meer informatie

Fort bij Aalsmeer
Aalsmeerderdijk 460
1436 BM Aalsmeerderbrug
Plan je route

Meer informatie

In de buurt

Handige info

Toon resultaten